Danskerne køber kosmetik for milliarder på nettet

Danskerne handlede kosmetik og personlige plejeprodukter på nettet for 2,3 mia. kroner i 2019. Det viser Dansk Erhvervs nye e-handelsanalyse, der netop er kommet på gaden. Dermed er kosmetik og personlige plejeprodukter den syvende mest handlede produktkategori på nettet. 78 procent af handlerne blev foretaget på danske webshops.  

Wish er fortsat populær 

Ser man på, hvilke netbutikker som danskerne foretrækker at handle på, så topper Zalando klart med hver tiende handel. På en tredjeplads kommer den kinesiske handelsplatform Wish. 

Wish popularitet vidner om, at der stadig er en opgave for myndighederne i at oplyse om de risici, der er forbundet med at handle på webshops uden for EU. Vores egen stikprøve og stikprøver fra Forbrugerrådet Tænk Kemi og Dansk Erhverv, har alle vist, at Wish sælger produkter, som ikke overholder dansk og europæisk lovgivning. Det bliver politikerne nødt til at tage alvorligt, siger Helle Fabiansen. 

Dansk Erhverv har i den nye analyse også spurgt ind til, hvilke forventninger forbrugerne har til de webshops, de handler fra. 72 % forventer, at danske regler for markedsføring bliver overholdt, når netbutikken markedsfører sig på dansk. Og 62 % forventer, at de danske regler om produktsikkerhed bliver overholdt, når netbutikker er dansksprogede.  

”Jeg forstår udmærket godt, at forbrugerne har en forventning om, at hjemmesider, der markedsfører sig på dansk, også overholder dansk lovgivning. Det er bare ikke tilfældet. EU skal i den kommende tid forhandle et nyt e-handelsdirektiv på plads og her mener vi, at platforme som for eksempel Wish skal pålægges et langt større ansvar for, at de produkter, som de lger, også overholder loven”, siger Helle Fabiansen.

Læs hele Dansk Erhvervs E-handelsanalyse her