Udgivet 06. Mar 2018

SPT: Sensitive er ikke vildledende markedsføring

I en artikel i Jyllands-Posten den 6. marts 2018 argumenterer Forbrugerrådet Tænk Kemi for, at anprisningen "sensitive" er udtryk for vildledende markedsføring, når produkterne indeholder parfumestoffer. Men det er vigtigt, at slå fast, at der forskel på at have allergi og sensitiv hud, forklarer adm. direktør i brancheforeningen SPT, Helle Fabiansen:

"Der er forskel på at have allergi og at have sensitiv hud, som bliver rød eller tør i koldt vejr eller efter en barbering. Derfor er det selvfølgelig i orden, at man skriver "sensitiv" på et produkt, selv om det indeholder parfumestoffer." 

 Sensitiv hud er karakteriseret som en hyperaktivitet i huden og forbindes med unormal irritabilitet ved hudens nerveender. Der findes flere forskellige årsager til reaktiviteten i sensitiv hud. De kan være:

  • Miljømæssige: varme, kulde, vind, UV-stråler, forurening, og pludselige temperaturskift mm.,
  • Kontaktmæssige: kosmetik, hårdt vand, tekstiler, mm.,  
  • Vaskulære: blodkarrenes vægge svækkes gennem påvirkning fra bestemte eksterne faktorer som f.eks. temperaturudsving eller interne faktorer som f.eks. indtagelse af krydret mad eller alkohol og  
  • Atopi: hud, der lider af denne type eksem, er disponeret for hyperreaktivitet.

 

Læs hele SPT's holdning til anprisningen sensitive her