Styrk en balanceret forbrugerinformation

Af Helle Fabiansen 

Adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen

Tak til Mette Gjerskov for i Altinget fredag 19. juni at understrege, at kemiområdet er super vigtigt. Det er det nemlig også for os og vores medlemmer i Kosmetik- og hygiejnebranchen.

Danske forbrugere af kosmetik og personlige plejeprodukter skal kunne blive bekræftet i, at kosmetik- og hygiejnebranchen leverer både velvære og sikre produkter uden skadelig kemi. Den europæiske branche investerer hvert år et tocifret milliardbeløb i forskning og udvikling af sikre produkter. Alt fra deodoranter og tandpasta til solcreme, håndcreme, håndsæbe og dekorativ kosmetik.

Produkter, som vi alle sammen bruger hver eneste dag og som er med til både at forskønne vores hverdag og løser vigtige opgaver for samfundet og folkesundhed. Forbrugerinformation skal højt op på dagsordenen, så den enkelte forbruger kan hjælpes til at tage det rigtige valg. Det er også i vores interesse. Men det skal ske på en saglig og ordentlig måde.

Til kamp mod usandheder
I debatten om farlig kemi og midt i skræmmeord som ”hormonforstyrrende”, ”kræftfremkaldende” og ”problematisk kemi” er det meget let at overse i skyndingen, at vores medlemmer har samme interesse som forbrugeren: At levere et produkt, der er ufarligt samtidig med, at det giver velvære, skønhed og beskyttelse.

Ellers ville vores branche ikke have kunder. Men vi oplever ofte, at der er lige så meget misinformation på vores område, som vi har set på fødevareområdet og på sundhedsområdet, hvor styrelser og regering aktivt er gået til kamp mod myter og usandheder og dygtigt har fået vendt en bølge af misinformation om blandt andet det, vi putter i munden, og hvad vi vaccinerer os mod.

Og nu skal vi til det igen. Dansen om finanslovsmidlerne. Og Forbrugerrådet Tænk Kemi er tidligt ude i lobbyindsatsen, som Altinget kunne beskrive fredag 19. juni.

Unuanceret information
For at sikre en permanent og gerne en større bevilling med det mål at brede Kemiluppen endnu længere ud i kampen mod ”problematisk kemi” råber Forbrugerrådet Tænk Kemi højt. Det har vi set før, især i 2016. Men informationen er unuanceret og ensidig, og når den råbes højere, er det min påstand, at utrygheden og misinformationen hos forbrugerne øges.

Forbrugerrådet Tænk Kemi tester forbrugerprodukter med Kemiluppen ved alene at se på produkternes ingrediensliste. På denne overfladiske baggrund markeres med en A, B eller C kolbe, om solcremen eller læbestiften er farlig at bruge.

Det er en metode som næsten ikke kan ligge fjernere fra, hvordan vores medlemmer arbejder: Gennem videnskabelig funderet forskning og sikkerhedsvurderinger står virksomhederne til ansvar for, at produkterne ikke er farlige, men tværtimod sikre at bruge.  

Forbrugerrådet Tænk Kemis deklarationsgennemgang forsvares med ”forsigtighedsprincippet”, der dog ikke består negationstesten – og forbrugerne står forvirrede tilbage.

Kolberne udtrykker Forbrugerrådet Tænk Kemis egen vurdering. Og det er problematisk. For alle kosmetiske produkter skal være dokumenteret sikre at anvende, før de må sælges.

Det kan Forbrugerrådet Tænk Kemis deklarationstest ikke ændre på. Til gengæld kunne vi ønske, at Forbrugerrådet Tænk Kemi ændrer deres forbrugerinformation til at medtage fakta og nuancer.

Myndighederne er informationsopgaven voksen

Selvfølgelig skal vi have forbrugerinformation. Men lad os gøre det på et oplyst og nuanceret grundlag og ikke på et ønske om at sikre sin egen eksistens. Vi kræver information, der er væsentligt mere nuanceret og i en dialog med blandt andet vores branche, der dagligt forsker i at finde uproblematisk kemi.

Vi kunne - modsat Forbrugerrådet Tænk Kemi - ønske, at informationsopgaven ikke vil ligge hos en interesseorganisation, men i stedet varetages af myndigheder og gennem mere kontrol med markedet.

Et godt sted at starte kunne være at sikre, at de produkter, som rent faktisk udgør en fare for forbrugerne, bliver fanget. Vi ser for eksempel produkter fra kinesiske handelsplatforme, som wish.com, der gang på gang bliver fanget i at sælge farlige produkter med problematisk kemi, som langt fra lever op til de strikse krav, der i EU bliver stillet kemi og forbrugerprodukter.

Sundhedsstyrelsen og deres kampagne for HPV-vaccinen viser netop, at vi har myndigheder, der er deres ansvar bevidst, har styrke og viden til at løfte opgaven. Det er et godt eksempel på myndigheder, der kommunikerer troværdigt, direkte til befolkningen og med forståelse for, hvad der er misinformation, og hvad der rent faktisk er fakta.

Vi har myndigheder, der kommunikerer uden egeninteresser og ikke behøver at ændre retoriske greb eller råbe højere op mod en finanslovsbevilling.

Stærkere forbrugerinformation, ja tak. Men varetaget af en myndighed, med den fornødne viden, uden egeninteresser, og med hjemmel til, at den gældende lovgivning kan overholdes, input til at forbedre den og evnen til at gå i dialog med alle aktører, uanset interesse.

Derfor har vi i flere år arbejdet for at sikre balanceret forbrugerinformation med myndighederne for bordenden. Sådan bliver det lettere og mere effektivt for forbrugeren at tage det rigtige valg, og vi får en debat, der er baseret på fakta, ikke skræmmer og som sigter for at nå det fælles mål: Sikre produkter, som forbrugeren og samfundet trygt kan gavn af.

Debatindlægget er bragt i Altinget 24. juni 2020