Branchestatistikken 2018 - 1. halvår


Næsten flad udvikling på det totale selektive marked.

- Bragt i Fagbladet Kosmetik november 2018.

Damehudpleje er samlet steget med 2,2%. Biotherm indtager nu 1. pladsen, da Clinique går ud af 1. halvår 2018 med en tilbagegang på 13,4%. Yves Rocher og Estée Lauder har også negativ vækst, hvorimod Lancôme, Clarins og Ole Henriksen har et flot halvår bag sig, med tocifret procentuel frem gang. Samlet står damehudpleje nu for 41% af den totale omsætning på det selektive marked.

Omsætningen på hudpleje til mænd er steget med 4,9% båret frem af Biotherm, Clarins og et nyt brand på top 10-listen, House99. Alle andre brands på listen har negativ vækst. Denne kategori står for 3% af den totale omsætning.

Makeup har en negativ vækst på 2,9%, men også her er der store vindere og store tabere. Der er udskiftninger i top 10-listen - ind kommer Urban Decay og Sisley – ud af listen ryger Smashbox og Elizabeth Arden. Clinique og Lancôme ligger forsat på 1. og 2. pladsen på trods af negativ vækst, mens Yves Saint Laurent nu indtager en 3. plads med en flot fremgang på 22,6%. Markedsandelen er steget 1 procentpoint i 1. halvår 2018 og udgør nu 21%.

På damedufte ser vi en lille vækst på 0,2% og det er de samme 10 brands, som fortsat findes på top 10-listen. Dog ser vi ændringer i ranking, og CLEAN er nu det største brand i denne kategori. Paco Rabanne, Gucci og Elizabeth Arden går ud af 1. halvår 2018 som vindere, mens Calvin Klein, Yves Saint Laurent, Giorgio Armani og Lancôme har tocifret procentuel tilbagegang. Dameduft går samlet set ud af 1. halvår 2018 med en markedsandel på 21%.

Herredufte har den største procentuelle tilbagegang på 9,5%. Hugo Boss går 42,6% tilbage, men også Versace, David Beckham og Giorgio Armani har tilbagegang. Nye på top 10-listen er Lacoste og Jean Paul Gaultier, som skubber Diesel og Calvin Klein ud. Kategorien udgør 14% af den samlede omsætning – en tilbagegang på 2% i forhold til 1. halvår 2017. Totalmarkedet sammenholdt med 1. halvår 2017: Markedet falder totalt 1,1%, og Clinique fastholder sin position som markedsleder på trods af et fald på 6,8%. Lancôme, Biotherm, Clarins og Giorgio Armani fastholder også deres efterfølgende placeringer på listen, mens Hugo Boss må afgive sin plads på top 10-listen til Origins.

Der sker rigtig meget på det danske beauty-marked lige nu – nye butikker, koncepter og brands – alt sammen noget, der er med til at skabe en spændende fremtid med nye muligheder. Vi glæder os til at se hvad 2. halvår 2018 bringer.

 

Se den samlede statistik for 1. halvår 2018 her

 - Rettelse: I kategorien "Herredufte 2018 - 1. havlår" skriver vi at mærket Hugo Boss har haft en vækstprocent på -42,6 %. Dette er en regnefejl fra Kosmetik- og hygiejnebranchens side. Den korrekte vækstprocent for mærket er - 6,0%.
Dette er rettet i den nuværende grafik.