Branchestatistikken 2018 - Hele året


Det totale selektive marked havde en pæn stigning på 5% målt i forhold til 2017.

Bragt i Fagbladet Kosmetik maj 2019

Hudpleje til kvinder havde endnu engang en flot tocifret stigning på 11%, og udgør nu 39% af det selektive marked, mod 37% i 2017. Hudpleje er klart den største kategori. Der er store udsving mellem de største mærker, både stigninger og fald i omsætningen, men topplaceringerne er fortsat identisk med tidligere år. Det er unikt for kategorien at Biotherm, Clinique og Lancôme udgør 45% af den samlede omsætning på damehudpleje.

Markedet for hudpleje til mænd har også haft en flot vækst på 13,3% og udgør nu 3% af markedet. Der er dog fortsat tale om den mindste kategori. Biotherm er klart førende i denne kategori med en markedsandel på 68%.

Efter et par år med høje vækstrater på makeup-kategorien var der i 2018 et fald på -2,1%. Ligeledes faldt markedsandelen også med 2 procentpoint til 17%. Clinique og Lancôme udgør 46% i denne kategori. 

For damedufte er der fremgang på 3,8%, og andelen af det selektive marked er uændret i forhold til 2017. Der er både flotte stigninger men også tilbagegang på de 10 brands, der ligger på top 10 i denne kategori, som er den næststørste på markedet. 

Efter en meget flot stigning i 2017 er væksten på herreduftkategorien på kun 0,6% og andelen er faldet 1 procentpoint til 17% Det er stadig Giorgio Armani og Hugo Boss, der dominerer denne kategori.

Samlet for hele 2018 ses en tilfredsstillende stigning i salget på 5%. For det totale selektive marked er der således en pæn fremgang på stort set alle fronter. 

Det går godt i Danmark, den danske økonomi er fortsat i vækst, og vi ser store investeringer i detailhandlen. Der sker rigtig meget på det danske beauty-marked lige nu – nye butikker, koncepter og brands – alt sammen noget, der vil være med til at gøre 2019 til endnu et spændende og begivenhedsrigt år for den danske skønhedsbranche.

Se den samlede branchestatistik for helåret 2018 her