Historien om Pierre Fabres rejse begyndte i 1951, da Pierre Fabre åbnede et apotek i Frankrig. Her blev ny, innovativ medicin udviklet, og samtidig havde Fabre en stor passion for botanik og dens anvendelse i dermokosmetik. Denne passion førte til udviklingen af kosmetiske produkter. I dag er Pierre Fabre en global virksomhed, der lægger stor vægt på bæredygtig og grøn udvikling af medicin og kosmetiske produkter.

Bæredygtighed og social ansvarlighed er også centrale elementer på det danske hovedkontor i Søborg. Virksomheden fokuserer på sociale og miljømæssige udfordringer i deres produktion. Brand Manager Susanne Uldall udtaler: “Det er helt essentielt for Pierre Fabre at passe på vores planet, både menneskerne og naturen. Green Mission Pierre Fabre afspejler vores miljø-socialt-ansvarlige forpligtelse til at udvikle bæredygtigt til gavn for natur og mennesker.”

For at kunne måle, forbedre og formidle information om miljø- og samfundspåvirkningen har Pierre Fabre udviklet et vurderingsværktøj til kosmetikprodukter. Dette innovative værktøj bruger karaktererne A, B, C eller D. Vurderingsværktøjet gør det nemmere for forbrugerne at forstå produkternes øko-samfundsmæssige påvirkning. Det innovative værktøj er nu blevet et selvstændigt konsortium, hvor flere andre spillere (virksomheder, leverandører, konsulentvirksomheder mm.) i regi af den franske standardiseringsinstitution AFNOR har været med til at videreudvikle konceptet og opdateret kriterierne samt ratingen til A-E

QRVI Manager Ursula Lindhart forklarer: “Med Green Impact Index vil forbrugerne blive informeret om den øko-samfundsmæssige påvirkning af vores produkter gennem et enkelt bogstav. En karakter på A eller B betyder, at produktet produceres så det opfylder et tilstrækkeligt antal miljømæssige og samfundsmæssige præstationskriterier i overensstemmelse med internationalt anerkendte benchmarks.” For Pierre Fabre Group er det vigtigt at vurdere hele produktets livscyklus, fra dyrkning af de primære ingredienser til produkterne når forbrugernes badeværelser. Det betyder meget for medarbejderne i Pierre Fabre Group at produkterne fremstilles på en måde, der er ansvarlig både miljømæssigt og socialt. Med Green Impact Index håber de, at forbrugerne vil træffe grønnere valg, da indexet gør det mere gennemskueligt og lettere at forstå produkternes påvirkning.