Stadsing er en nordjysk virksomhed med hovedkvarter i Nørresundby, der udvikler rengøringsprodukter og løsninger til professionelle og offentlige institutioner. Fra det øjeblik man træder ind hos Stadsing, fornemmer man, at bæredygtighed er i højsædet.

Med et skarpt fokus på bæredygtighed er Stadsing meget bevidste om påvirkningen af naturens ressourcer i forbindelse med produktion af kemi og tøj samt de miljømæssige konsekvenser af deres produkters levetid. Dette engagement afspejles i deres høje krav til bæredygtighedsprofilen for deres produkter. Derfor er Stadsing en værdifuld samarbejdspartner for deres kunder i deres stræben efter at være bæredygtige pionerer, som Rikke Nørgaard Eriksen, miljøkoordinator hos Stadsing, understreger:

Det handler om miljøet. Vi vil gerne gøre en forskel, hvilket vi i høj grad kan gøre gennem vores kunder. Arbejdet med svanemærket tvinger også vores kunder til at se på andre områder af deres virksomhed, som f.eks. transport af deres varer,” fortæller Rikke.

Udover at fremme bæredygtig transport hos deres kunder prioriterer Stadsing korrekt dosering af rengøringsprodukter som en essentiel del af deres miljøstrategi: ”Vi er stærke fortalere for korrekt dosering af kemikalier til rengøring, da dette er afgørende for at sikre miljøvenlige metoder. Overdreven brug af kemikalier kan have skadelige konsekvenser for både miljø og menneskers sundhed, og derfor prioriterer vi korrekt dosering,” udtaler Sabine Behrendt Larsen, indkøbschef hos Stadsing.

Stadsings kunder efterspørger i stigende grad bæredygtige og renere produkter, men det er stadig en udfordring for danske virksomheder at levere dem. Det kræver en stor indsats at udvikle bæredygtige produkter og sikre en grøn leveringskæde. Dette involverer ofte indsamling og behandling af data, herunder udarbejdelse af klimaregnskaber for hvert produkt, hvilket kræver ressourcer og overblik.

Rikke Nørgaard Eriksen forklarer: ”Vi mangler en branchestandard for, hvordan vi bedst kan træffe miljørigtige valg. Vi ønsker at reducere vores CO2-udslip mest muligt, men vi har brug for et nyt system. Alle varer er forskellige, men der er også generelle principper. Vi savner en platform, hvor vi kan udveksle erfaringer med andre virksomheder om at træffe de mest miljørigtige valg.”

For at fremme en fælles grøn dagsorden og efter opfordring fra Stadsing er Kosmetik- og Hygiejnebranchen i gang med at etablere et grønt netværk. Her vil medlemmerne have mulighed for at drøfte relevante emner inden for bæredygtig innovation, herunder deling af erfaringer med klimaregnskabsberegninger og meget mere. Dette netværk vil være en platform, hvor medlemmer kan få svar på de store spørgsmål, som den grønne omstilling medfører.